Molemmin puolin 2025

Molemmin puolin -filosofiatapahtuma 22.11.2025 klo 12-23

Lauantaina 22.11.2025 järjestetään Sfääri ry:n sekä yhteistyökumppanien toimesta keskipäivästä iltaan jatkuva ja ohjelmapaikasta toiseen siirtyvä maksuton filosofiatapahtuma: Molemmin puolin.

Tapahtumamme teemana on ÄÄNI. Ohjelmapaikat sijoittuvat Turun keskustan alueelle.

Voit kulkea kanssamme koko filosofisen maratonin tai valita juuri tietyt itseäsi erityisesti kiinnostavat tilaisuudet.

Aikataulu ja ohjelma

“Musiikista merkityksiä”
Klo 12-13.45 Sibelius-museo, Brahe-sali (Piispankatu 17)
Huomaa erillinen sisäänkäynti.
Porin filosofinen seura: Musiikin merkitys ihmisen eksistenssille
Laura Naukkarinen: Äänien ja elektroakustisen kokeellisuuden maailmoissa

“Kuuntelen proffaa”
Klo 14.30-16.00 Panimoravintola Koulu, Historian luokka (Eerikinkatu 18)

Valtteri Arstila: Mitä äänet ovat?
Eerik Lagerspetz: Miksi vaaleissa annetaan ääniä?

“Luovat ja koskettavat äänet”
Klo 17-23 Barker-teatteri (Linnankatu 31, 4 krs.)
Huomaa sisäänkäynti sisäpihalla ja hissi löytyy nurkan takaa.
Monitaiteellinen esitys - Kuvaa ja liikehdintää (Sisältää esityksen jälkeisen kysely ja keskustelutuokion, Q&A) Esitys toteutetaan maksa mitä pystyt -periaatteella
Kodin äänet (Monikulttuuriset ja maahanmuuttajat kertovat millaisista äänistä tunne kodista syntyy. Sisältää yleisökeskustelua pienryhmissä)
Markus Järvinen ja Jarkko Niemelä: Moniääninen yhteiskunta
Anniina Saksa ja Antti-Juhani Manninen: Ihmisen äänestä - ihmisäänen ulottuvuudet kommunikaatiossa
Valtteri Alanen: Chladni Quartet

Esiintyjät ja lisätietoa esityksistä

  • Porin filosofinen seura


    PORIN FILOSOFINEN SEURA (PFS) perustettiin 3. maaliskuuta 2011 Porin kaupunginkirjastossa. Seuran tarkoituksena on herättää, ylläpitää ja edistää filosofisen ajattelun harrastusta. Toiminta sisältää esimerkiksi koulutus- ja esitelmätilaisuuksia, keskustelu- ja osallistumistapahtumia sekä tutustumiskäyntejä. Seuran tilaisuuksissa on esitelmöinyt moni tunnettu suomalainen filosofi. Tarkempaa tietoa seurasta ja sen toiminnasta löytyy alla olevasta linkistä.

    Molemmin puolin tapahtumassa aiheemme on ”musiikin merkitys ihmisen eksistenssille”. Se sopii hyvin Sibelius-museoon. Lähestymme musiikkia filosofian näkökulmasta, mutta pyrimme olemaan käytännönläheisiä. Koko hallituksemme osallistuu filosofiatuokion toteuttamiseen. Päävastuu on seuran vpj:lla, Vesa Nissisellä. Hän on elämän ihmettelijä, eläköitynyt lukion lehtori (uskonto, psykologia, filosofia), koulutukseltaan TT ja FM.

    Musiikkiin liittyvät tila, aika ja ääni. Se on tapahtumista, joka jäsentää ihmisen elämää ja jonka avulla ihminen itse jäsentää omaa elämäänsä. Se on runollisesti ilmaistuna kosmoksen hengitystä, johon ihminen osallistuu. Hän ui musiikin virrassa ja antaa sille merkityksiä, jotka vastaavat hänen omia sisäisiä tilojaan. Musiikki voi olla diskojytinää, satakielen laulua, sinfonioita, aaltojen kohinaa, dieselmoottorin murinaa, jopa hiljaisuutta. Se ei siis ole vain iskelmäradion tuotosta. Jokainen rakastaa jonkinlaista musiikkia, koska musiikki on eräänlaista elämän äidinkieltä; se on meissä.
    Porin filosofinen seura
  • Lau Nau – Äänien ja elektroakustisen kokeellisuuden maailmoissa

    Lau Nau eli Laura Naukkarinen on säveltäjä ja äänitaiteilija, jonka musiikki liikkuu elektroakustisen kokeellisuuden ja lauluntekijyyden rajoilla. Instrumentteinaan hän käyttää mm. modulaarisyntetisaattoria, laulua, kenttänauhoituksia, vesiaiheita ja akustisia soittimia. Hän on julkaissut 11 kokopitkää sooloalbumia ja lukemattomia yhteisjulkaisuja. Lau Nau on tunnettu Jussi-palkitusta elokuvamusiikistaan, kollektiivisista kuuntelutyöpajoistaan sekä monikanavaisista ääni-installaatioistaan ja on keikkaillut aktiivisesti ympäri maailmaa, mm. Tokion Super Deluxessa, San Franciscon the Labissa sekä New Yorkin Pioneer Worksissa.
    Lau Nau
  • Valtteri Arstila

    Valtteri Arstila toimii teoreettisen filosofian professorina Turun yliopistossa ja on erikoistunut mielenfilosofiaan sekä metafysiikkaan. Hänen tutkimuksensa tarkastelee erityisesti miten koemme ajan kulun ja mitä tämä kertoo tietoisuuden ja havaintojen luonteesta. Lisäksi hän on kiinnostunut havaintoja koskevasta filosofiasta – siitä, mitä havaitsemme, mitä havaitseminen edellyttää, ja miten uskomuksemme voivat vaikuttaa havaintokokemuksiimme. Yhteistyö monialaisen tieteellisen kentän kanssa on keskeinen osa hänen työskentelyään, ja hän yhdistää usein filosofisia analyysejä ja empiiristä mielen­tutkimusta.

    Mitä äänet ovat?
    Ääni tuntuu arkipäiväiseltä ja itsestään selvältä ilmiöltä – jotakin, jonka vain kuulemme. Mutta kun pysähdymme kysymään, mitä ääni todella on, kysymys osoittautuu yllättävän vaikeaksi. Onko ääni ilman värähtelyä, esineiden välinen tapahtuma, vai jotakin, joka syntyy vasta kuulemisessa? Filosofit ovat esittäneet monia vastauksia: äänet on nähty muun muassa fysikaalisina aaltoina, tapahtumina, ominaisuuksina tai havaitsemisen kohteina. Esitelmässä tarkastellaan näitä vaihtoehtoja ja pohditaan, miksi niin yksinkertaiselta vaikuttava ilmiö kuin ääni pakottaa meidät pohtimaan uudelleen, mitä merkitsee havaita jotakin maailmassa.
  • Eerik Lagerspetz

    Eerik Lagerspetz on käytännöllisen filosofian emeritusprofessori Turun yliopistossa. Hän on tutkinut erityisesti politiikan filosofiaa ja yhteiskuntafilosofiaa sekä näiden opinalojen historiaa.

Monitaiteellinen esitys - Kuvaa ja liikehdintää



Esiintyjäryhmä koostuu Riveria Outokummun ensimmäisen ja toisen vuosikurssin tanssin opiskelijoista Riverian Outokummun tanssin opiskelijat Noora Arola, Annaliina Kuhmonen, Emilia Liimatainen, Milo Louhimo, Reija Penttinen ja Sini Wiklund. Lisäksi mukana ovat tanssija-muusikot Juska Ojajärvi ja Jaakko Kuikka.

  • Markus Järvinen

    Aikamatkaaja-blogin kirjoittaja ja filosofiaa yliopistossa opiskellut harrastaja. Kiinnostuksena tulevaisuuden alat mielenfilosofiasta neurotieteisiin ja tekoälyyn. Ollut töissä vuosituhannen aikaan web-kuplassa ja työskentelee nykyisin digiopastajana.
    Aikamatkaaja-blogi
  • Jarkko Niemelä

    Hei, olen Jarkko Niemelä – 2012 valmistunut kulttuurihistorioitsija ja filosofi. Kiinnostuksen kohteitani ovat ihmisen ajattelun kategoriat ja ihmisyhteisöjen vaikutus havainnointiin ja ymmärrykseen. Minua kiinnostavat ajattelun ennakkoehdot, kieli, tarinat ja myytit ja niiden vaikutus arkiseen elämäämme ja tapaamme kokea ja hahmottaa asioita. Näen, että ajattelu ja havainnointi ei koskaan synny tyhjiössä, vaan se, mikä on meille selvää ja totta, on aina jossain määrin sosiaalisesti rakentunutta.

    Aiemmin olen havainnoinut muun muassa kasvua ja yksilökeskeisyyttä koskevaa puhetapaa, joka sellaisenaan rakentaa omanlaistaan narratiivia siitä, millainen maailma on, ja vaikuttaa suhtautumiseemme ilmastonmuutokseen, luontoon ja eläimiin. Viime aikoina olen kiinnostunut siitä, miten narratiivien ja sen työkalun kielen avulla perustellaan sitä, mikä on totta.

Moniääninen yhteiskunta


Miten muodostaa yhteisöjä ja olla yhteisössä jossa vähemmistöjen ääni pääsee kuuluviin?

Puhumme dialogina tasa-arvosta ja sen määritelmistä sekä päästämme yleisön pohtimaan käytännössä tasa-arvon teemaa, tarkoituksena luoda tietoutta edistää vuorovaikutusta vertaisten ja hiljaisten kesken sekä luoda tavoitteita toimia yhteiskunnassa epädemokraattisia virtauksia vastaan.

Anniina Saksa ja Antti-Juhani Manninen



Anniina Saksa on elektronis-akustisen musiikin ja lauluäänen kanssa työskentelevä taiteilija, jonka työ liikkuu taidekontekstin ja popmusiikin välissä. Hänen aiheensa ovat kulkeneet unien ja painajaisten, luonnon ja kasvien sekä sisäisen minän teemoissa.

Hän on esiintynyt 2000-luvulta lähtien eri kollektiiveissa, muun muassa Paavoharjussa, Mansionissa ja Band Of Weedsissa sekä soolona (Anniina Auf). Hän on esiintynyt eri tilaisuuksissa, klubeilla ja gallerioissa ulkona ja sisällä, muun muassa H2Ö-, Ruisrock- ja Provinssi -festivaaleilla, Seilin kirkossa (Band Of Weeds, New Perfomance Turku), Aurajoessa ja Helsinki Biennalen tapahtumissa. Hän operoi sävellystyön sekä improvisaation keinoin välittömissä esityksissä ja taidekokonaisuuksien ääniteoksissa. https://anniinaauf.bandcamp.com/music

Antti-Juhani Manninen on taiteilija, joka toimii laajasti esityksen ja äänen alueilla. Valmistuttuaan Turun taideakatemiasta 2005 Manninen on ollut luomassa yli sataa kantaesitystä tai ensi-iltaa eri teattereihin, väliaikaisiin esitystiloihin ja kaduille - useimmiten ohjaajan, esiintyjän tai säveltäjän rooleissa toimien. Mannisen työt ovat käsitelleet esiintymistä ja esitystä itseään, läsnäoloa, ihmiskäsitystä, vapautta ja vastuuta. Työskentelyssään hän on palannut toistuvasti esityksen tai taidetapahtuman sisälleen luomien sosiaalisten, fyysisten ja tilallisten olosuhteiden ja reunaehtojen kysymyksiin.

Mannisen työtä on nähty Turussa kaupunginteatterissa, Ruisrockissa, Barkerteatterissa, Kutomolla ja Tehdasteatterissa, Oulun teatterissa, Helsingissä Juhlaviikoilla, Publicsissa, Mad Housessa, Slushissa ja Kiasmassa, Pariisin Salon de Normandyssa ja Nordic Performing Arts Daysillä, sekä lukuisissa taidetapahtumissa kansainvälisesti. https://anttijuhani.tumblr.com

”Ihmisen äänestä - ihmisäänen ulottuvuudet kommunikaatiossa.


Mikä puhumisessa on oleellista? Henkilökohtaisen jakaminen, toisen kohtaaminen, ja pyrityn viestin sisällöllinen tarkkuus ovat usein ristiriidassa keskenään, kun ääni itse seuraa intuitiota ja tunnetta, ja epätarkkuus on ehto onnistuneelle keskustelulle.

Äänentekemisen ammattilaiset Antti-Juhani Manninen ja Anniina Saksa nostavat keskustelevaan esitykseensä aiheita ihmisäänen erilaisista mahdollisuuksista. Kiinnostuksen piirissä ovat äänen muodostumisen fysiikka ja ilmeneminen, sanallisen ja sanattoman viestinnän samankaltaisuus ja erilaisuus, tarpeet sanoa ja tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, intuition ja ennaltatietämättömyyden ja oman historian ristiriidat viestin välittymisen kannalta, sekä hiljaisuuden ja kaoottisuuden läsnäolo ääneen tapahtuvassa kommunikaatiossa.
  • Valtteri Alanen

    Chladni Quartet & Valtteri Alanen: Free Music for Four Chladni Plates, a Human and a Synthesizer

    Alanen on vapaa esineteatteritaiteilija, äänisuunnittelija ja kokeellinen muusikko. Hänen praktiikkansa jahtaa olemassaolon perustavanlaatuista nukketeatterillisuutta: ei siis sitä miten ihminen manipuloi ympäristöään vaan sitä, miten kaikki olevainen animoi kaikkea olevaa. Hän on Prahassa ja Turussa muodollisesti koulutettu nukketeatteritaiteilija, itseoppinut ääniteknikko sekä Trial & Theatre-kollektiivin perustajajäsen joka tekee esityksiä ja musiikkia sekä keikkailee ympäri Suomea ja Eurooppaa.

    Chladni kvartetti on uusi, kehitysvaiheessa oleva kokeellinen elektroakustinen instrumentti, joka piirtää hiekkaan geometrisiä kuvia, soittaen musiikkia kaoottisessa vuorovaikutuksessa muusikon kanssa. Valtteri Alanen soittaa teoksen prototyypillä osittain improvisoidun konsertin, jossa hänen kehittämänsä soitin-ensemblen koko skaala pääsee oikeuksiinsa, ja vallitseva hetki tiivistyy kuvaksi ja ääneksi. Raaka ääni, materiaalin resonanssi, vaeltavan hiekan meditatiivisuus. Muusikko joka soittaa instrumenttia vain siinä määrin kuin instrumentti soittaa muusikkoa. Instrumentti on vasta prototyyppi, mutta musiikki aina valmista, kunhan sitä soittaa.

    Chladni-kvartetti on elektroakustinen yhtye-kollaasi, tieteellisen instrumentin musiikillinen tee-se-itse-sovellus sekä äänen, kuvan ja toiminnan takaisinsyöttösilmukka. Instrumenttikokonaisuus koostuu neljästä tarkoitukseen rakennetusta Chladni-levystä, niitä ohjaavasta neliäänisestä modulaarisesta syntetisaattorista, hienosta hiekasta, muutamasta mikrofonista, miksauspöydästä ja muusikko-ääniteknikosta. Chladni-levy on Ernst Chladnin 1800-luvulla suunnittelema tieteellinen instrumentti, jota hän käytti uraauurtavaan akustiikan ja fysiikan tutkimukseensa, demonstroiden mm. Lissajous’n kuvioiden suhdetta äänen värähtelyyn. Instrumentti on viime vuosina kokenut fysiikassa uuden tulemisen mikromanipulaation, nanomekaniikan ja itsekokoontumisen kuumilla tutkimuksen aloilla. Alanen on aiemmin soveltanut laitteen toimintaperiaatetta Nano Steps esityssarjan mikroskooppisessa akustisessa nukenkäsittelyssä. Chladni-kvartetti tuo käsittelyn mittakaavan mikroskoopista ihmisen tasolle, ja nykii kontekstia kohti nykymusiikkia, kokeellisen nukketeatterin periaatteita unohtamatta.